Slide Background
Prof.dr. Naomi Ellemers

Distinguished university professor

Social psychologist Naomi Ellemers examines the behavior of people in organizations. Her main topics of expertise are Diversity and Inclusion, and Integrity and Ethics at work.

To investigate the behavior of people in organizations, Naomi Ellemers combines experimental methodologies examining brain activity and stress with observations of people in the workplace. Her aim is to understand how group affiliations impact on individual behaviors in organizations. In her diversity lab, she identifies the work experiences of women, ethnic minorities, and members of the LGBT community. In her integrity lab, she also examines how individuals are guided by the ethical climate at work, for instance in the financial sector.

Ellemers was elected member of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences (KNAW), and Corresponding Fellow of the British Academy. Among the distinctions she received is the NWO-Spinoza Award.

She is member of the supervisory board of PwC the Netherlands, and chair of the Kurt Lewin Institute. She is one of the initiators of the National Integration Fund and one of Athena’s Angels.

From 2020 -2022 she was chair of the KNAW Committee on Roots and Prevention of Inappropriate Behaviour in Academia 

Excuses van bestuurders hebben alleen effect als ze kritisch kijken naar eigen rol

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trad vorige week met de Tweede Kamer in debat over het onge-luk met de elektrische bolderkar Stint, waarbij vorig jaar vier kinderen om het leven kwamen. In dezelfde week werd topman Dennis Muilenburg van vlieg-tuigfabrikant Boeing door het Ameri-kaanse Congres ondervraagd over de twee ongelukken afgelopen jaren met de 737 Max, waarbij 346 doden vielen. Twee gevallen van openbare verant-woording over ongevallen waarbij mensen om het leven zijn gekomen. Toch kon het verschil in reacties niet groter zijn. Waarin ligt dat verschil? Wat kunnen bestuurders en managers van beide optredens leren?

Read more